Een gesponsorde Instagram post of een vlog op YouTube met een advertentie erin. Dit is hoe het werk van influencers er voor een deel uit ziet. En door dit vrij nieuwe concept in Nederland worden veel jongeren er door beïnvloed. Heel wat uren op een dag worden besteed aan social media of YouTube. En door dagelijkse zulke gesponsorde deals te zien zal het vast wel is een keer gebeuren dat je de verleiding niet kan weerstaan door toch die ene parfum te bestellen. Vaak zien we wel dat alleen jongeren en jongvolwassenen zich iets van deze influencers aan trekken en dat dit eigenlijk niet bij ouderen gebeurt. Maar hoe gaat dit nou eigenlijk allemaal in zijn werking?
Vloggers
Je zou misschien denken dat influencers reclamemensen zijn die nu op internet een verkoopprogramma presenteren. Niets is minder waar. Influencing vindt niet plaats op een telsell-achtige manier. Bij influencing gaat het om een heel andere groep mensen die hun product willen presenteren. Ze zijn unieker en ook veel authentieker. Dit betekent dus dat een influencer niet in het klassieke marketingplaatje past. Het is niet iemand van een marketing bureau, maar gewoon een nieuweling die met een eigen kanaal op een sociaal netwerk is begonnen. Bij de oorspronkelijke groep influencers stond geld verdienen niet direct op de voorgrond. Deze mensen gebruikten kanalen van YouTube en Instagram om hun interesse of deskundigheid op een bepaald terrein te tonen. Ze deden dit met een vlog. Toen bleek dat hun kanalen aansloegen bij grote groepen volgers, werd het voor bedrijven interessant om hun producten in die vlogs te laten zien. Wat je het afgelopen jaar vaak voorbij hebt zien komen zijn gesponsorde reisjes naar Turkije. Dit ging dan vaak om een tandbehandeling of een Haartransplantatie Turkije. Door precies te laten zien wat hun ondergaan en wat de voor en na foto’s zijn worden veel jongeren aangestuurd om dit ook is te laten doen.
Door de jaren heen werden de producten niet alleen maar gepresenteerd in vlogs op YouTube maar ook op Instagram. Vloggers kregen namelijk ook enorm veel volgers op Instagram waardoor dat ook erg aantrekkelijk werd voor bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven zoals Dove en Nivea maar ook mode merken zoals Loavies, Shoeby of Colourful Rebel. Door het zien van die kleding bij bepaalde influencers willen alle jongeren het ook opeens aan! Ouderen zitten nou eenmaal minder (of zelfs helemaal niet) op Instagram en YouTube waardoor zij dit ook niet zien en dus ook niet beïnvloed zullen worden. Meestal hebben influencers een goede en positieve invloed op jongeren maar als er bijvoorbeeld drank op een Instagram post te zien is kan dit weer een heel erg negatief effect hebben op jongeren.